מרדכי ברוצקי – ר' הלל מפאריטש סב' (ז'בינער קאפ) | Mordechai Brodsky – Nigun Rabbi Hillel Paritcher

קטגוריה:
צפיות: 168

ר' הלל מפאריטש – מגדולי החסידים בשושלת חסידות חב"ד. צדיק ולמדן עצום – "העובד" האלוקי המושלם. אב בית דין בעיר בוברויסק, מחבר "פלח הרימון" ועוד ספרים, הוגה בתורה יומם ולילה. בהוראת הרביים הקדיש את חייו למען הטבת מצבם הרוחני והגשמי של אחינו בני ישראל הפזורים ברחבי אוקראינה.
ישנם סיפורים רבים אודות חסיד זה, הן בכתבי רבותינו נשיאינו והן בכתבי החסידים.
כשם שגדול היה כוחו בתורה ובעבודה כך נודע בגדולתו בניגוניו הרבים, שחיבר בעצמו בקדושה ובטהרה.
ר' הלל העריך מאד את עולם הנגינה וכפי שעולה מהסיפורים הרבים, ניגוני הקודש תפסו מקום כבוד וחלק בלתי נפרד בעבודת ה' של צדיק חסיד זה.
ניגונים רבים היו מושרים על שולחנו של ר' הלל בהזדמנויות שונות. כמובן שרק חלק מהניגונים הללו חוברו ע"י ר' הלל בעצמו.
ישנם מספר ניגונים שיש לגביהם מסורת ברורה שאכן ר' הלל חיברם בעצמו. בניגונים הללו ניתן לשמוע סגנון מוסיקאלי ייחודי שחתימת היוצר מורגשת בהן. הסגנון העמוק של התבוננות ודבקות אלוקית משולב עם קוים ליריים מלאי הרגש והשתפכות הנפש.
וכפי שציין זאת ר' שמואל זלמנוב, עורך "ספר הניגונים" של חב"ד: "רב היה כוחו של ר' הלל בנגינה. ניגוני ר' הלל מפאריטש מצטיינים בביטוים חריפים של עמקות המחשבה, כשהיא אחוזה וקשורה בהתרגשות והתפעלות הלב."
בדיסק הנוכחי נבחרו 10 ניגונים, כולם ללא מילים בבחינת 'קולמוס הנפש', אותיות הנפש וגילויה.
שבעה מהם מופיעים ב"ספר הניגונים" בתור ניגוני ר' הלל. (ניגונים לה', לו', לז', לח', לט', ריד', רטו') ניגון צא', שמופיע בפרק של ניגוני שבת ויום טוב הוא בעצם ניגון רטו', בגירסא אחרת. עוד שני ניגונים (פו', פח') מופיעים ב"ספר הניגונים" כניגוני שבת ויום טוב אך ישנה מסורת חסידית שאושרה ע"י בעל המנגן החשוב ר' אליהו ריבקין שאלה הם ניגונים שר' הלל חיבר בעצמו.
יש שמיחסים את ניגון "אזמר בשבחין" שמושר בחב"ד, לר' הלל. וכך מציין הרבי בשיחה – "על 'אזמר בשבחין' ישנו ניגון מרי הלל מפאריטש" (ש"פ בלק תשט"ז). היות וזה ניגון מוכר ויחידי עם מילים לא הכנסנו אותו בדיסק הנוכחי.
ניגון עשירי בדיסק הנוכחי הוא ניגון המכונה "ז'בינער קאפ" שר' הלל קיבל במתנה ומאד החשיב (ראה בארוכה בסיפורים).
להלן רשימת הניגונים בדיסק. לחלקם יש כינויים שניתנו ע"י חסידים והשאר מופיע רק עם ציון מספר הניגון שב"ספר הניגונים":
1. ניגון לה' – ניגון הגדול
2. ניגון לו'
3. ניגון לז' – ניגון לבבי
4. ניגון לח' – ניגון ההיכלות
5. ניגון לט'
6.ניגון פו' – "דער עובד"
7. ניגון פח'
8. ניגון ריד' – ניגון הארוך (או הגדול)
9. ניגון רטו' (צא') – ניגון התוועדות
10. ז'בינער קאפ (ניגון סב')
ישנם עוד מספר ניגונים נוספים שמייחסים אותם לר' הלל, אך אין לגביהם מסורת ברורה שאמנם ר' הלל הוא זה שחיבר אותם. מה גם שהסגנון והמסר המוסיקאלי בניגונים אלה לא עולה בקנה אחד עם שאר הניגונים שלגביהם ישנה וודאות גבוהה שחוברו ע"י ר' הלל.
כמו בהרבה מהניגונים הישנים כך גם כאן, מתעוררת השאלה לגבי "הגירסא הנכונה". היות והניגונים עברו במסורת בעל פה במשך מספר דורות, ישנם מספר גירסאות לגבי הביצוע של הניגונים.
במסגרת ההכנה של הדיסק נעשתה עבודה רצינית של השוואת הגירסאות השונות ולבסוף נבחרה גירסא מסויימת או שיכלול של מספר גירסאות. כמובן שאין כיום דרך ברורה לאמת או לסתור גירסא כזו או אחרת ורק ר' הלל בעצמו הוא זה שיכריע בבוא העת. ולכן כמובן שיהיו כאלה שימצאו את הגירסא המוקלטת לא תואמת באופן מלא לגירסא המסויימת שהתרגלו אליה. ועל כך כבר נאמר בסוף מגילת אסתר שמרדכי היהודי היה "רצוי לרוב אחיו", ולא לכל אחיו, אז מי אנו שנתלונן?
אנו מגישים את הדיסק הנוכחי בתקוה שהצלילים הקדושים של ניגוני ר' הלל יחדרו ללבבנו ויפעלו בנו את אשר ר' הלל לימד והדריך את מחונכיו.
יהי רצון שהקשבה לניגונים תוך קירוב אל דמותו הנשגבה של ר' הלל מפאריטש העולה מהסיפורים תזרז עוד יותר את הגאולה האמיתית והשלמה, ויקוים הפסוק – "אז ימלא שחוק פינו ולשוננו רינה"!

ניגון מס' 10 מתוך אלבום "ר' הלל מפאריטש"

להזמנות אירועים ומופעים:
נייד: 052-590-5781
מייל: niggun770@gmail.com

:Booking & info
Mobile: +972 52-590-5781
Email : niggun770@gmail.com

לאתר ניגון טויס:
https://www.nigguntoys.com

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן