נקודה בחינוך – פרשת חוקת

קטגוריה:
צפיות: 26

בס"ד

הורים יקרים שלום וברכה,

היה זה בחודש סיוון תרמ"ז כ4.5 שנים לאחר הסתלקות הרבי מהר"ש, יושב נכדו – הרבי הריי"ץ –בן השבע – בחדר של סבו, ומדמיין במחשבתו את הסיפור שהגמרא מספרת על רבי יהודה הנשיא, שהיה בא לבקר את ביתו גם אחרי הסתלקותו בכל ליל שבת.

מתאר הרבי הריי"ץ: עלה ברעיוני שבוודאי גם הסבא – הרבי מהר"ש – בא לבקר את חדרו בכל שבת או גם בכל יום.

פרשתינו פרשת חוקת פותחת במצות פרה אדומה. התורה מתארת מצוה זו במילים "זאת – חוקת התורה".

נשאלת השאלה: מצות פרה אדומה היא מצוה ככל המצוות, למה דוקא מצוה זו מתוארת כמצוה כללית – 'חוקת התורה'?

אם נתבונן רגע, נראה כי במצוות פרה אדומה גלומה מטרת הבריאה – חיבור החומר עם הרוח.

מצות פרה אדומה נועדה לטהר את טמאי המת. תחילה יש לשרוף את גוף הפרה באש, לאחר מכן – יש לערב את אפר הפרה עם המים החיים.
שתי תנועות אלה של אש ומים – הם למעשה שתי תנועות הפכיות הקיימות ביהודי.
האש – בטבעה עולה למעלה, היא מסמלת את הרוח, את הנשמה.
המים – לעומת זאת – בטבעם יורדים למטה, הם מסמלים את החומר – את הגוף.
כפי שראינו בסיפור – גם ילד מבין שיהודי כלול מנשמה וגוף. הגוף הוא מוגבל – ויש לתת לו צרכים חומריים – כמו אוכל, שתיה שינה וכו'.
אך הנשמה – היא בלתי מוגבלת. ואותה יש לטפח על ידי צרכים רוחניים – תורה ומצוות.

מכאן נוכל ללמוד כיצד צריכה להיות הגישה בחינוך הילדים:

לעיתים יש לערוך חשבון נפש קטן – האם אנחנו מטפחים את שני החלקים של הילד – הנשמה והגוף – באופן שווה? האם פסול בציצית של הילד יטריד אותנו כמו אוכל שהילד שכח לקחת?

עלינו לשים לב שאנחנו פועלים ללא הרף בטיפוח הנשמה; אמונה, יראת שמים, אהבת השם, קיום התורה והמצוות.
כך נגדל ילדים בריאים ומאוזנים והכי חשוב חסידיים ומקושרים.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן