שיעור תניא – סיום פרק כ"ד | מצב האדם לאחר החטא | הרב רפאל חימי

קטגוריה:
צפיות: 25

בשעת החטא האדם נפרד מאלוהות ואין משנה סוג העבירה אבל מבחינת הפגם בנשמה מהחטא יש להבדיל בין סוגי העבירות אם הם בדין כרת או מיתות בית דין וכדומה. אלא שלאחר מעשה החטא אם היא מעבירות שאין בהם כרת ומיתה בידי שמים שאין נפשו האלוהית מתה לגמרי ונכרתת משרשה באלוהים חיים רק שנפגם קצת דבוקתה ואחיזתה בשרשה בחטא זה

[הגהה: ולפי ערך וחלוקי בחינת הפגם בנפש ושרשה בעליונים כך הם חלוקי בחינת המירוק והעונש בגיהנם או בעולם הזה לכל עון וחטא עונש מיוחד למרק ולהעביר הלכלוך והפגם וכן בחייבי מיתה כרת אין פוגמין כולם בשווה בהגהה זו מציין רבנו שהפגמים בנפש אינם שווים ולכן גם התיקון והמירוק של הנפש אינו שווה בכל, אלא לכל עבירה התיקון והמירוק שלה.].

הרי גם נפשו החיונית הבהמית המלובשת בגופו וכן גופו חוזרים ועולים מהסטרא אחרא וקליפה זו ומתקרבים לקדושת נפש האלוהית המלובשת בהם המאמינה בהשם אחד והסיבה לכך כי בשעת החטא אם החטא אינו חמור שיש בו כרת הרי רק נתרופפה קצת הייחוד שיש בין הנשמה להקדוש ברוך הוא ולכן על ידי תשובה יכול לחזור ולהתייחד עם הבורא יתברך.

וגם בשעת החטא הייתה באמנה אתו יתברך רק שהייתה בבחינת גלות ממש תוך נפש הבהמית מסטרא אחרא המחטיאה את הגוף ומורידתו עמה בעמקי שאול למטה מטה תחת טומאת הסטרא אחרא וקליפת עבודה זרה השם ישמרנו ואין לך גלות גדול מזה מאיגרא רמה כו' (תלמוד מסכת חגיגה דף ה' עמוד ב') מארמית ללשון הקודש מהר גבוה ושם בתלמוד נאמר כמשל על הנפילה משמים לארץ בלשון מאיגרא רם לבירא עמיקתא כלומר מהר גבוה לבור עמוק. וכמו שנתבאר לעיל (בתניא פרק ב') דשרש ומקור נפשות כל בית ישראל הוא מחכמה עילאה והוא יתברך וחכמתו אחד וכו'

והוא כמשל האוחז בראשו של מלך ומורידו למטה וטומן פניו בתוך בית הכסא מלא צואה שאין לך עלבון גדול מזה אפילו עושה כן לפי שעה שהקליפות וסטרא אחרא נקראות (ישעיה פרק כח' פסוק ח') כִּי כָּל שֻׁלְחָנוֹת מָלְאוּ קִיא צֹאָה בְּלִי מָקוֹם: כנודע. (זוהר חלק ב' דף קנד' עמוד ב') וגם בשעת החטא עצמו היה באמנה אתו אלא שהתנהגות נשמתו באופן של גלות ושינה. למרות גודל העלבון שקיים בכך כי הרי הוא מושך את הקדוש ברוך הוא למקום הטינופת בעוברו את העבירה. והמשל לכך זה להכניס את המלך למקום קיא צואה כמו שהקליפות והסטרא אחרא מכונות בזוהר הקדוש.

האווירה. הרגש. החיבור. בואו להתחבר אל הנשמה שלכם בקהילת #מחוברים בואו ללמוד, להחכים ולצלול לעולמה של תורת החסידות במגוון השיעורים היומיים בכל ימות השבוע. פשוט התחברו לנשמה שלכם.

עקבו אחרינו
האתר הרשמי – https://www.mehubarime.com/
אינסטגרם – https://www.instagram.com/mehubarime/
פייסבוק – https://www.facebook.com/Mehubarime
—–
"מחוברים לנשמה"
ע"ר 580730687

הנהלה:
053-2351676
052-7707461
mehubarim10@gmail.com
האתר הרשמי – https://www.mehubarime.com/

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן