2.24 Panorama of Halocho – Vayakhel 5782

קטגוריה:
צפיות: 9

A weekly shiur by Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.

The following issues are discussed by Dayan Raskin in this week’s episode:

1. During a recent storm Reuven’s tree fell into Shimon’s garden. Is Reuven responsible for the broken fence and to clear away the mess?[1]
2. Are my children’s parsha sheets considered ‘Shaimos’?[2]
3. How to do I Kasher a dishwasher?[3]
4. I touched the water that was prepared for Netilas Yodayim. Is that water now disqualified from use? [4]
5. A Jewish couple got married in a non-Frum manner. They now wish to get married כדת משה וישראל. May the previous wedding ring be used for the Kosher wedding?[5]
6. Our Chabad community is building a new Shul אי"ה. Obviously, we want the front of the Shul to face Yerusholayim. Evidently there are two approaches of how to define the desired direction. The Chabad Shuls in our region don’t seem to follow the Alter Rebbe’s approach to the above. Why is that?[6]
7. Could you provide sources regarding the wearing of long sheitels?[7]
8. Following on from last week’s discussion about wafers not considered as ‘intact’: Are ‘Section Challos’ good for לחם משנה?[8]
9. Our Beis Chabad is in an ancient building, and the local preservation laws forbid us to demolish the decorative sculptures. Are we allowed to leave them in place?[9]
10. What is the procedure if no one realized it is Parshas Shkolim/Poroh etc. until we’re on for יקום פורקן?[10]
________________________________________
[1] מכיון שנפל באונס אין הבעלים חייבים בהיזק הנגרם. אבל מדיני שמים חייב הוא בנזקים הבאים ע"י שבריו (חו"מ סי' תיב ס"ד). ונ"ל דמכל שכן שחייב מדיני שמים לסלק השברים עצמם. הערה נוספת: אם שמעון יבקש פרעון מחברת הביטוח שלו, הם יתבעו הפרעון מראובן, או מחברת הביטוח של ראובן. האם רשאי שמעון לעשות כן? ראה פתחי חושן – נזיקין פ"א הע' עט. וע"ע חז"א חו"מ ב"ב סי' יד ס"ק טז.
[2] נתיבים בשדה השליחות ח"ב פי"ט ס"ח, וש"נ.
[3] פסקים ותשובות יו"ד סי' צה ס"ק יח.
[4] בשוע"ר סי' קס ס"ו מתיר לשאוב מים מהגיגית לנקות, ועדיין המים כשרים לנט"י. אבל בנט"י שחרית שייך 'לטמאות' המים בנגיעה דומה, מחמת רוח רעה עקב השינה (שוע"ר מהדו"ב סי' ד ס"ב). כי לאדה"ז היינו הכוונה של "יד לגיגית תיקצץ" (שבת קח ב).
[5] הנשואין כהלכתם פ"ז סי"ח אוסר הדבר לכתחלה.
[6] שוע"ר סי' צד ס"ב. סידור סוף הלכות תפילין.
[7] מגן אברהם סי' עה סק"ג אוסר לבתולה ללכת בשוק ושער ראשה פרוע. וה"ה לפאה. באה"ק קראו לאסור פאה ארוכה אפילו אינה פרועה.
[8] בשם רד"ב בוימגארטען ע"ה בשם כ"ק אדמו"ר זי"ע (לפני תש"י) שחלות הנאפות דבוקות כשרים ל'לחם משנה' לעת הצורך. ראה בזה שדי חמד כרך ג' שדמ א; פסקי תשובות סי' עדר סוף סק"ט.
[9] יו"ד סי' קמא ס"ו. אך ראה דרכי תשובה שם ס"ק מד דבא דברבים ליכא חשדא אינו מועיל לענין צורת אדם.
[10] במשנה ברורה סי' תרפה סק"ב מצטט השערי אפרים ש"ח סצ"ב שיש להוציא הס"ת הב' ולקרוא הפ' הנכונה בברכות לפני' ולאחרי', ואז יאמר קדיש, ואת ההפטורה יקראו בלא ברכותי'. וצ"ע מה שכתב לומר קדיש.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן