3.18 Panorama of Halocho – Bo 5783

קטגוריה:
צפיות: 31

A weekly shiur by Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.

The following issues are discussed by Dayan Raskin in this week’s episode:

1) I realise that my Tallis-Koton is inside out. I take it off and put it on immediately the right way up. Do I need to say a brocho?[1]
2) We have a pre-BarMitzva group. I teach the boys how to bind Tzitzis. Will these Tzitzis be kosher for them once they turn thirteen years old?[2]
3) A novel idea to teach children about the waxing and waning of the moon – to open Sandwich Cookies, and the children scrape away some of the cream, leaving a half-moon or crescent shape. May this activity be done on Shabbos?[3]
4) Is there a problem davening with a picture in front of you, e.g. of the Alter Rebbe on the jacket cover of Lessons in Tanya; of the Rebbe on front of a Lechaim newsletter?[4]
5) Our minyan starts at 6.40am and needs to finish by 7.30am. What should we do when משיכיר gets later than 6:40? (When some calendars allow from 6.45am, Chabad.org time is about 6.52am). Should we rely on earliest opinion? Follow Chabad.org time and put on Tallis and Tefillin after ישתבח? Put them on early without brochos?[5]
6) Is it our minhag to say the verse לישועתך קויתי ה' when one sneezes?[6]
7) Our Sages advocate to have a set place for prayer. Is this compromised when davening in another Shul when there’s a Simcha being celebrated there?[7] L mondshine
8) I’m visiting Eretz Yisroel for my late father’s first Yohrzeit. I’m on a tight schedule during the day. Is there any issue with me visiting his grave at night?[8]
9) Are we permitted to eat quail’s eggs?[9]
10) These days, with so much vegan stuff around, is there a mar’is ayin issue with something that looks like a cheeseburger?
11) What is the brocho for barley that is cooked and served as a kasha? [10]

________________________________________
[1] שיטה זו מובאת בשוע"ר סי' יא סל"ה ובסדור בהלכות ציצית. בתהלה לדוד (שם סק"ח) העלה הסברא משום "על הכנף" ולא "תחת הכנף", ושוב דחה. אך מ"ש שם שבט"ק אין קפידא, הרי אדרבה, שדברי אדה"ז בסדור מתייחסים לט"ק.
[2] שוע"ר סי' יד ס"ב.
[3] רס' יסודי ישרון על ל"ט מלאכות (ח"ב ע' 24) מביא שלדעת רוב הפוסקים, אין פטור 'חק תוכות' לגבי מלאכת שבת.
[4] ראה שוע"ר סי' צ סכ"ב.
[5] א) זמן Chabad.org מיוסד על 45 דקות לפני הנץ. בפסקי תשובות (סי' יח אות ה) מובאים דעות להקדים שעה, 52 דקות; ב) המשמעות בשוע"ר סי' יח ס"ו היא שיש להמתין עם הלבישה עד שיוכל לברך; ג) דין משיכיר לענין תפילין הוא משיכיר חבירו (שוע"ר סי' ל), וי"א שהוא לשיעור בין תכלת ללבן.
[6] מהרש"ל בקובץ פעמי יעקב גליון כד-כה; משנה ברורה סי' רל סק"ז.
[7] שוע"ר סי' צ סי"ח; פסקי תשובות שם אות כד. פירוש נפלא מהאריז"ל בענף יוסף לברכות ו ב. שיחה ק' שהתפרסמה אשתקד על קביעת מקום לתפלה בבית – בנוסף על מקום ללימוד התורה.
[8] ראה נטעי גבריאל על אבילות ח"ב פ .
[9] לשו"ע יו"ד סי' פב ס"ג די בסימנים, ולרמ"א שם דוקא במסורה. בדרכי תשובה שם ס"ק לו, לז – שיש לסמוך על מסורה של מדינה אחרת.
[10] ראה פסקי תשובות סי' רח אות ב. ולענין טשאלענט שיש בו שעורים – ראה שם סי' ריב אות ו.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן