3.27 Panorama of Halocho – Tzav 5783

קטגוריה:
צפיות: 13

A weekly shiur by Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.

The following issues are discussed by Dayan Raskin in this week’s episode:

1) On Erev Pesach we will need to make an Eruv Tavshilin. I also need to make an Eruv Chatzeiros. Should I make both Eruvin together, to include them in one brocho?[1]
2) Many people move out of their house for Pesach, to spend Pesach overseas with relatives. Do they have to do Bedikas Chomeitz at home the night before departure?[2]
3) The Poskim argue whether a Kazayis is half the volume of an egg or a third thereof. For Matzo – which is a mitzvah min haTorah – we use the larger measure, whereas for Moror – which is miderabonon – we use the smaller measure. But when it comes to saying a brocho before eating the smaller quantity of Moror, shouldn’t we apply the rule that ספק ברכה להקל?[3]
4) Does Chabad use garlic during Pesach?[4]
5) Is there a spiritual value to the eating of Matzo during the rest of Pesach? [5]
6) Feedback on kashering the ceramic insert from bishul akum:
7) Feedback on switchover of Chazonim before ובא לציון: that 1st Chazon steps back three steps at end of repetition of Shmoine Esrei: [6]
8) Feedback on grape-juice: Light-coloured grape-juice is handled much better (by some) than red juice, due to the different phytochemical content of the grape-skins.

________________________________________
[1] יש מורים לעשות שני העירובין יחד – ראה משנה ברורה סי' שסו ס"ק עט, ובכ"מ. אבל: העירני הרי"נ הלוי רייטשיק נ"י, שזיכוי עירוב תבשילין הוא דוקא לפני הברכה, ואז – באמירת "בדין יהא שרא…" חל על הפת והתבשיל דין עירוב. משא"כ בעירוב חצירות, ברגע שמזכה העירוב לכל בני החצר, כבר נעשה המצוה. לכן, מדין 'עובר לעשייתן', צריך לברך לפני הזיכוי. ע"כ הערת הנ"ל. לפי זה, כשמערב שני העירובין יחד יהיה הסדר: זיכוי עירוב תבשילין, הברכה, נוסח "בדין…" של עירוב תבשילין, נוסח "בדין…" של עירוב חצירות, זיכוי העירוב לכל בני החצר. ויש כאן הפסק בין הברכה למצות עירוב חצירות. גם: צריך שלא יקפיד על עירובו. והעירוב-תבשילין צריך להתקיים עד גמר בישולו לשבת! (אכן גם אם ייאכל הפת, עדיין התבשיל נשאר, והוא העיקר).
וידועים דברי התבואות שור (סי' יט ס"ק יז; שם ס"ק כז) דעדיף ליכנס בספק גרם ברכה שאינה צריכה מליכנס בספק עשיית מצוה בלא ברכה.
[2] ראה שו"ע סי' תלו ס"ג; שוע"ר שם ס"כ וכ"א; משנ"ב שם ס"ק לב. פקפוקים בערך השכירות (בכדי שיוכל לברך) – פס"ת ס"ה.
[3] ראה שוע"ר סי' תפו ס"א; משנה ברורה שם ס"ק א; שו"ת יחוה דעת ח"ו סי' לא.
[4] ראה 'התקשרות גליון שמז, וש"נ.
[5] ראה אוצר מנהגי חב"ד – ניסן ע' לג ואילך; מעשה רב סי' קפה.
[6] ראה ….

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן