3.32 Panorama of Halocho – Bamidbor 5783

קטגוריה:
צפיות: 15

A weekly shiur by Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.

The following issues are discussed by Dayan Raskin in this week’s episode:

1) One who is unable to daven with a Minyan is encouraged to: a) daven at the same as the Minyan; b) daven in a Shul, even without a Minyan. If I have to choose between these two, which has priority? [1]
2) Before a bris we invoke the presence of Eliyohu haNovi. Isn’t there something out of place with asking angels for assistance? [2]
3) Some guidance about dwellings where movement-sensors switch on lights: [3]
4) What’s the background to the two ways of wrapping the Tefillin-straps: inwards or outwards? [4]
5) Some drinks come in plastic sachets, at the top of which there is a circle to insert a straw. May these be used normally on Shabbos?[5]
6) I found a milky dish in the meaty dishwasher; is the dish treif? [6]
7) One who puts on a Tallis for Davening Shacharis; should he say a brocho of the Tallis Koton earlier on?[7]
8) A woman is staying over Friday night in hospital with a child. Can she light Shabbos candles at home ‘on condition’ and then drive over; can she light at a home near the hospital; can someone light ‘her’ candles in another address?[8]
9) Does a man lighting Shabbos-candles cover his eyes whilst reciting the brocho?[9]
10) Feedback on why ובא לציון isn’t said on Shabbos morning.[10]
11) Feedback on the Rebbe’s Farbrengen being Seuda Shlishis:

________________________________________
[1] ראה שוע"ר סי' צ ס"י; פסקי תשובות של אות י.
[2] ראה 'עיון תפלה' בסדור 'אוצר התפלות' ע' 522.
[3] ראה שו"ת חשב האפוד ח"ג סי' פא; שבט הלוי ח"ט סי' סט (שניהם בחיישן שברחוב); פסקי תשובות סי' רעז אות ז.
[4] ראה ביאור הלכה סי' כז ד"ה והמנהג; פסקי תשובות שם הע' 41.
[5] שבת כהלכה (פרקש) ח"ד פל"א סעיף קח (ע' תקיט).
[6] ראה ס' פסקים ותשובות סי' צה אות יח .
[7] דיון על זה ב'התקשרות' גליון תתא, ומסיק שאברך אינו מברך בכ"י על הט"ק. ב'יחידות' של הרב חדקוב לפני חתונתו (תשורה – תשס"א (עטרת זקנים) ע' 25) סיפר כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע "שאצלם היו נוהגים" להחליף בלילה לט"ק אחר. ב'כפר חב"ד' נעתק: "שהמנהג אצלו הוא…". במקור ניתן להבין דקאי בבחרותו, משא"כ בההעתקה.
[8] מבואר בשוע"ר סי' רסג ס"ו-ז שחייבים שמישהו מקבל שבת עכ"פ "לאלתר" אחר ההדלקה, "פחות הרבה מרבע שעה". מה תועלת הדלקתה שלא במקום אכילה? הוריתי שתברך על נר החשמל.
[9] ראה שוע"ר סי' רסג ס"ז; קצות השלחן סי' עד הע' יט; נרות שבת כהלכה (ר"ג אוברלנדר); קונ' דיני ומנהגי נש"ק פ"ד הע' 8.
[10] תניא רבתי.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן