4.12 Panorama of Halocho – Mikeitz 5784

קטגוריה:
צפיות: 0

A weekly shiur by Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.

The following issues are discussed by Dayan Raskin in this week’s episode:

Dedicated in honour of the Yohrzeit (3 Teves) of Mrs Channoh Rayzel bas Aharon Dovid ע"ה and for Refua Sheleimoh to Mr Chaim Shmuel ben Channoh Rayzel שי', by Mr & Mrs P Rabin שיחיו

1) This past Shabbos (Mevorchin) we didn’t have a minyan for Tehillim until the Chazan was into the 5th sefer of Tehillim. There was a Chiyuv who didn’t want to lose the missed Kadeishim. So he said Kaddish after 4 chapters of Tehillim in immediate succession. Was that correct? [1]

2) Follow-on from last week’s discussion: Should a bochur wear a Tallis when called to the Torah in a BaleBatim minyan? [2]

3) Is there a permitted method to drain liquid from a jar of olives on Shabbos? [3]

4) We’re marrying of our daughter one evening during Chanukah. It’s totally impractical to light Menorah at home in the evening. Should I [appoint someone to remind me and] light Menorah at home when we get home after the wedding is over, or should I light at the wedding hall? [4]

5) Three of the Morning Brochos are phrased: “that You did not make me…”. Why weren’t they phrased in the positive: “that You made me…”? [5]

6) Revisiting last week’s question: If I nosh the pulp left in the top part of the hand-squeezer, do I say the brocho Ho'etz on that and then Shehakol on the juice?[6]

7) The brocho for Coconut Milk: is it Shehakol or Borei Pri hoEitz? [7]

8) A Shliach is visiting a Jew in prison. The visitor is separated from the inmate by a glass wall. The visitor has permission to light a Menorah on his side of the screen. May the inmate say the brochos upon the lighting of the Menorah done by the visiting Shaliach?[8]

9) We are prohibited to articulate HaShem’s name Y-H… .[9] Does this apply to non-Jews too?

10) Our Shul Shabbos-urn curiously drips a bit after shutting the faucet. The drops of hot water land in the sink where there is usually a presence of cold water. Is this a concern? [10]
________________________________________
[1] ראה אגרות קודש ח"י ע' דש; תהלים אוי"י ע' 223. דין קדיש שלא לצורך – בכנסת הגדולה סי' נה סק"ג. וא"ת באג"ק ח"ה ע' שיג מאשר אמירת קדיש אחר עלינו ושנית אחר ספירת העומר? וי"ל דלאחרי שהפסיקו בקדיש מותר לומר קדיש שנית אחר ספירת העומר.
[2] ב'היום יום' י"ט כסלו נאמר שאין הש"ץ מתעטף בטלית למנחה וערבית. במנין של ישיבה, לא ילבש טלית ש"ץ שהוא בחור (אג"ק ח"ט ע' ריד). בחור במנין של בע"ב, ש"ץ או לעלות לתורה? (אג"ק חי"ט ע' רמט). למרות המנהג הנפוץ – שהבחורים מסרבים ללבוש טלית, הנה שמעתי שש"ב ה' שי' ראסקין עלה לתורה לבר-מצוה במנין של הרבי בשש"פ, ודודנו ר"ד ע"ה הורה לו ללבוש טלית. וכן אירע עם ר' ברוך שי' דוכמאן, שעלה לתורה לבר-מצוה במנין של הרבי ביוהכ"פ, שלבש טלית.
[3] ראה שבת כהלכה ח"ב פי"ד סכ"ד. ושם בהערות ע' וע"א אוסר שפיכת נוזלים מהבקבוק כשיש זיתים בגובה הבקבוק. ורק כשהזיתים הם רק בתחתית הכלי, אז שפיכת המים שלמעלה הוי הסרת פסולת מפסולת. וע"ע דברינו בהלכתא רבתא לשבתא הע' 8 ובמילואים שם סי' יט.
[4] ראה נטעי גבריאל – חנוכה פי"א ס"ה.
[5] ראה ב"ח או"ח סי' מו.
[6] בהערה בערך 'מיץ פירות' בשערי הברכה פכ"ג (349כב) מביא בזה מדין עיקר וטפל. וזה לכאורה לא שייך בנדו"ד. ושם מביא לכוין שלא לפטור, ואז יברך בלי פקפוק.
[7] ראה קצות השלחן סי' נג הע' ח.
[8] בן איש חי (דיני חנוכה בפ' וישב, דין ו) מתיר למשלח לברך. ולהעיר משיטת שו"ת משאת בנימין סי' סב – הובא בש"ת צמח צדק או"ח סי' לה – שברכת העולה היא על הקריאה של הש"ץ. אין להוכיח מברכת האשה על הדל"נ ע"י נכרי בביה"ש (שוע"ר סי' רסג ס" ), כי שם מברכת על הנאתה בראיית האור. התוקע שופר למי שאינו יודע לברך (שוע"ר סי' תקפ? ס"?) – הרי השומע הוא העושה המצוה, והתוקע מברך בעבורו. שיטת הפרי חדש (סי' תלב סס"א) שהבעל המצוה יכול לברך על מצוה הנעשית ע"י שלוחו. וראה בארוכה ס' שכל טוב יו"ד סי' רפט ס"ק כא.
[9] קידושין עא א. אך י"ל ששם זה נגלה למשה ולא להאבות וכו'. כל שכן שאין לאוה"ע להשתמש בו.
[10] קילוח הנפס אינו מבשל (חוות דעת סי' צא סק"ח).

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן