4.2 Panorama of Halocho – Chol haMoed Succos 5784

קטגוריה:
צפיות: 6

A weekly shiur by Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.

The following issues are discussed by Dayan Raskin in this week’s episode:

1) A Halocho ruling from the Rebbe Maharash זי"ע:[1]

2) One member paid for his set of Arba Minim, but will only receive it from me on Sunday, 2nd day of Yomtov. Does this raise a question of trade on Yomtov? [2]

3) I ordered clothes on Amazon. If they arrive on Yomtov, may they be worn? [3]

4) We don’t begin the meal on the 1st night of Yomtov before nacht. Why? [4]

5) Our Chabad House caters for many Israeli students. Our Yomtov schedule billed the meal on Shmini Atzeres to be held in the Succah. One student objected, maintaining that before eating in the Succah on Shmini Atzeres one has to first disqualify the Succah. What do you advise?[5]

6) On Shmini Atzeres we begin saying Moirid haGeshem, following the announcement in Shul before Musaf to that effect. What if I am unable to go to Shul: do I follow the times of ‘my’ Shul or should I follow the times of the majority of the Shuls in the vicinity?[6]

7) I honoured one Shul member to be Chosson Torah, then I realized that he’s a Levi:[7]

8) Why does an Aliya to the Torah call for an after-brocho, unlike any other Mitzvah? [8]

9) I know that on Shabbos one may wear one belt per garment. I wear a belt in my trousers; I tuck my shirt into my trousers. May I wear a belt over my shirt? [9]

10) Feedback on acrostic in end of Piyut אדר והוד:

Join Zoom Meeting: https://us02web.zoom.us/j/9764852268

Index to previous Panorama Shiurim: Panorama Index 2 – Google Docs

[1] אגרות קודש של כ"ק אדמו"ר מהר"ש נ"ע (תשס"ב) ע' קט. הבאתי הדברים בנתיבים בשדה השליחות כרך א' סוף סימן ז.

[2] קניית ד' מינים בשבת ויו"ט – אסור (שוע"ר סי' שו סי"ז). קנין לענין 'מי שפרע' מועיל לאפוקי מאיסור דרבנן – ראה נתיבים בהלכה ומנהג סי' כו. ומסתבר שלענין זה גם תשלום בכרטיס אשראי נחשב כקנין. אך לרווחא דמילתא הצעתי שיזכה לקונה מבעוד יום על ידי אחר.

[3] שמירת שבת כהלכתה פל"א סכ"ג מתיר. אבל לפי המבואר בסימן תקטו (שוע"ר: סט"ו, כ"ב), אסור להוציאן חוץ לד' אמות. אבל בעיר המעורבת, מותר בכל שטח העירוב.

[4] ראה שוע"ר סי' תרלט סי"ט.

[5] או"ח סי' תרסו; שערי תשובה סי' תרסח סק"ג.

[6] ראה פסקי תשובות סי' קיד אות ד, על משנה ברורה שם סק"ח. [אבל אדה"ז שם לא כתב כן]. ולהעיר שבשוע"ר סי' רסג סי"ט כתב שאין היחיד נגרר אחר ביהכ"נ שהוא רגיל בו, כי אם אחרי רוב העיר. והוא דלא כמחצית השקל שם ס"ק כד, שהוא נמשך אחר ביהכ"נ שהוא רגיל בו. ובפסקי תשובות שם הע' 358 ראה לתווך דמחצית השקל מיירי במתכונן ללכת לשם באיחור, ואדה"ז מיירי באינו מתכונן ללכת. לפי זה בנדו"ד הוא נגרר אחר רוב העיר.

[7] ראה משנה ברורה סי' תרסט סוס"ק ב.

[8] ראה אנציקלופדי' תלמודית ערך ברכת התורה שהביא כמה שיטות. ובפשטות הוא בגלל סיום קריאת היום. וכן נהגו בהלל, במגילה, בהגדה, ולפי הירושלמי – גם בהסרת תפילין בשקיעת החמה.

[9] ראה שו"ת אגרות משה או"ח ח"ג סי' מו

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן