4.23 Panorama of Halocho – Ki Sisa 5784

קטגוריה:
צפיות: 1

A weekly shiur by Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.

The following issues are discussed by Dayan Raskin in this week’s episode:

1) In the Sefardi Sidurim there is no שיר של יום for Shabbos. Why? [1]
2) Upon purchase of a home should I say שהחיינו? [2]
3) What is the reason that we make a Kiddush for the birth of a daughter? [3]
4) On Shabbos, our young child emptied the urn of hot water. Thankfully he didn’t hurt himself. May we ask a Goy to boil fresh water, of which the Goy will enjoy one cup?[4]
5) I keep chickens in my back garden. Last night I heard the chickens screaming. This alerted me to a fox in the garden, which I chased away. Are the chickens now ספק דרוסה? Are their eggs permissible? Or: does the fact that the hens continue to lay eggs determine that they are kosher?[5]
6) At our men’s mikva, the room where one washes hands opens to the changing room: a) Does the doorway in between make any difference (although it remains open)? b) May one say a bracha with his back to the changing room?[6]
7) Can I donate to a Tzedoko on account of Maaser of future earnings? [7]
8) Parev foods baked in an oven that was just now used for Pizza. Do I become milchig when eating those parev foods? [8]
9) Feedback on saying שלום עליכם when reciting Kiddush Levono alone:[9]
10) Feedback on interrupting during laying Tefilin to answer Modim: [10]
Join Zoom Meeting: https://us02web.zoom.us/j/9764852268
Index to previous Panorama Shiurim: Panorama Index 2 – Google Docs
Audio recording (on Kol HaLoshon): +44/0 208 191 7000; press *7, then code 921606

________________________________________
[1] ראה כף החיים סימן קלב אות כו.
[2] במשנה (ברכות נד א): בית חדש או כלים חדשים. וכן בשו"ע או"ח סי' רכג ס"ג. אבל בסדר ברכת הנהנין (יב, א) שינה אדה"ז ל"בגדים חדשים". ולהלן ס"ה הביא המנהג שלא לברך על כלים חדשים. אע"פ שסיבת הרתיעה (אינו מזמן לזמן) שווה בכלים ובבתים. שוב העירו לי מקצות השלחן סי' סד הע' ג שי"ל שזה שייך רק כששילם במזומנים, לא בהלוואה במשכנתא.
[3] מנהג זה הובא בכ"מ, ענינו הודי' להשי"ת, וגם לזכות לברכות הידידים.
[4] בשוע"ר סי' שיח ס"ה מבואר שאפילו בדיעבד הרי זה אסור.
[5] ראה שו"ע יו"ד סי' נז סי"ח; שם סי' פו ס"ט.
[6] בשוע"ר סי' עה ס"ח אוסר בערוה מגולה, גם בעששית וברשות אחרת. אם לא כשפונה גבו (שם ס"ט).
אבל לענין הנטילה – שטהרת המים תליא ברוח הט' שבחדר – נראה להקל דמועיל זה שהכיור הוא בחדר החיצון.
[7] אהבת חסד פי"ח ס"ב:ה, הובא בס' צדקה ומשפט פ"ה הע' מד.
[8] ספר הכשרות פי"א סל"ד.
[9] בשערי תפלה שער לב ס"ט כתב שהצ"צ עשה כן ביחיד. בשער הכולל פל"ג אות ז נשמט סיפור זה.
[10] מהרש"ב הלוי וויינברג נ"י: לפני הבר-מצוה הביאו אביו ז"ל להר"ש לויטין ז"ל, והוא הורה לו שלא להפסיק לקדושה כו' בין תש"י לתש"ר. אבל ראה אגרות קודש חט"ו ע' קפה, הובא בשלחן מנחם ח"א ע' 104.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן